مجازات جرم جیب بری
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مجازات جرم جیب بری
نوشته شده در چهار شنبه 19 مرداد 1401
بازدید : 216
نویسنده : رایا هستم

این جرم از زیرمجموعه ی جرم سرقت محسوب می گردد. جیب بری از جرم های تهدید کننده ی نظم عمومی محسوب می شود و از آن جایی که قانون بر رعایت نظم و امنیت جامعه خیلی تاکید می کند قانون گذار با این مساله به شدت برخورد می کند.

مجرمان از ترفند های مختلفی برای جیب بری استفاده می کنند. تنه زدن ، دعوای ساختگی با قربانیان و سؤال کردن از  روش هایی می باشند که در این جرم به کار می روند. جرم جیب بری معمولا مخفیانه است به گونه ای که شخص قربانی در اکثر موارد متوجه وقوع دزدی نمی شودو هنگامی متوجه می شود که شخص جیب بر فرار کرده است. ( برخلاف کیف قاپی،جیب بری از جرایم مشهود محسوب نمی شود. )
قانون مجازات جرم جیب بری را مفصلا توضیح داده است ولی از اردیبهشت سال 1399 با روی کار آمدن قانون کاهش مجازات های تعزیری دگرگونی هایی در مقدار این مجازات به وجود آمد.
مجازات جرم جیب بری
با توجه به قانون مجازات اسلامی اگر سرقت از جیب یا کیف آشکارا باشد و شخص در همان هنگام متوجه سرقت شود مجازات آن از نوع تعزیری است ولی اگر سرقت از راه جیب بری باشد وشخص مالباخته متوجه سرقت نشود، مجازات مستوجب حد برای مجرم می باشد.

بر اساس ماده ی 160 قانون مجازات های اسلامی سال ۱۳۷۵ مجازات جرم جیب بری به شرح زیر است:

فردی که مرتکب جرم جیب بری، کیف زنی و امثال آن شود، حسب مورد از یک تا پنج سال و همچنین به ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.اگر مجرم دارای سه محکومیت کیفری باشد، قانون برای وی تخفیف در مجازات قائل نخواهد بود و در صورت تکرار محکومیت او حداکثر مجازات حسب مورد اعمال می شود.

به علاوه در ماده ی۶۵۷ قانون مجازات اسلامی بیان گردیده هرگاه جیب بری همراه با آزار و اذیت باشد مجازات پنج تا بیست سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق برای مجرم در نظر گرفته می شود.اگر ارتکاب جرم سبب ورود صدمات مادی و معنوی به قربانی شود، مرتکب موظف به جبران آن می باشد.

در رابطه با اعمال قانون کاهش حبس تعزیری برای جرم جیب بری باید گفت، هرگاه مجرم فاقد سابقه کیفری مؤثر باشد و بتواند برای اخذ رضایت شاکی و جبران خسارت اقدام کند در صورتی که ارزش مال مسروقه کمتر از 20/000/000 تومان باشد ، تعقیب قضایی متهم متوقف می شود و اگر مجازات مجرم در مرحله ی اجرا باشد ، مجازات آن منتفی می شودهمچنین مقدارمجازات حبس برای جرم کیف قاپی و جیب بری به ۶ ماه تا ۲ سال و نیم کاهش پیدا کرده است.

مجازات جیب بری




:: برچسب‌ها: مجازات جرم جیب بری , کیف قاپی , جیب بری ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: